کاربرد دینام خودرو

زمانی که نوبت به برق رسانی به رادیو، چراغ های جلو و سایر قطعات الکترونیکی خودرو می رسد، ممکن است فکر کنید این باتری است که همه کار را انجام می دهد.  ولی در واقع، این دینام شماست که کارها را به خوبی حفظ می کند. اگر میخواهید بدانید چه چیزی دینام شما را مهم می کند در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 دینام خودرو چگونه کار میکند ؟

کار دینام تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. هنگامی که موتور شما روشن است، تسمه محرکی را که روی یک قرقره متصل به دینام قرار دارد، نیرو می دهد. این آهنرباهای چرخان جریان متناوب را در اطراف سیم پیچ تولید می کنند که سپس به یکسو کننده دینام هدایت می شود. یکسو کننده آن برق را تبدیل می کند که سیستم های الکتریکی ماشین شما را فعال می کند. فرسودگی عمومی، آسیب ناشی از گرما، استفاده بیش از حد، قرار گرفتن در معرض آب، قطعات معیوب یا سیم های فرسوده می تواند دینام شما را از کار بیاندازد، و یا خودروی شما در آینده نزدیک روشن نمی شود یا بیش از چند دقیقه روشن نمی ماند. با این حال، علائم معمولی دینام معیوب اغلب با مشکلات باتری یا سایر قطعات خودرو که علائم مشابهی را نشان می دهند، اشتباه گرفته می شوند. به عبارت دیگر، اگر فقط یکی از مشکلات زیر را تجربه می کنید، ممکن است لزوماً مشکل دینام شما نباشد. با این حال، هر یک از علائم هشدار دهنده زیر ممکن است نشان دهنده یک مشکل احتمالی در سیستم الکتریکی خودرو شما باشد. و ولتاژ ناسازگاری را به لوازم جانبی الکترونیکی شما می دهد. به طور کلی، این به شکل تجهیزاتی است که عملکرد ضعیف یا بیش از حد دارند، مانند چراغ های جلو که یا خیلی کم نور هستند یا بسیار روشن.

نشانه های خرابی و فرسودگی دینام

دینام خودرو از جمله قطعاتی است که نیاز به توجه زیادی ندارد.مگر اینکه معیوب و فرسوده شوند.باید گفت عمر مفید یک دینام با توجه به عوامل مختلف بین 7 الی 10 سال متغیر است. در ادامه مطلب نکاتی وجود دارد که بررسی ان ها میتوانید از سلامتی دینام با خبر شوید.

  • خودرو به سختی روشن میشود

اگر خودرو موقع روشن شدن نتواند برق کافی را از دینام دریافت کند، موتور روشن نمیشود، و این میتواند  خبر از معیوبی دینام شما بدهد.

  • تاخیر در لوازم جانبی برقی

 کم تر شدن سرعت و قدرت لوازم جانبی خودرو یکی از نشانه های خرابی دینام میباشد، زیرا برای اینکه لوازم با سرعت و مناسب کار کنند باید دینام قدرت کافی را به آن ها برساند

اجزای دینام

  • رگولاتور
  • بلبرینگ
  • قرقره
  • روتور
  • استاتور
  • یکسو کننده
  • جاروبک

منبع: emdad101.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع کلیک کنید