شمع خودرو چیست ؟

شمع اتومبیل یکی از اصلی ترین اجزایی می باشد که روی موتور ( پیشرانه )و به عبارتی در حقیقت بر روی سر سیلندر قرار می گیرد و یکی از مهمترین اجزا در فرایند احتراق خودرو به حساب می آید .

اتومبیل هایی که به وسیله سوخت‌های فسیلی کار می ‌کنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور نیاز به قطعه‌ای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد ؛ این وظیفه به عهده شمع (Sparking Plug) می باشد . بعد از مکش سوخت به داخل سیلندر و ترکیب آن با هوا شمع وظیفه این را دارد که با جرقه زدن عمل احتراق را شروع و انرژی مورد نیاز را تولید کند . این انرژی بعد از تولید توسط قطعات دیگر مکانیکی باعث به حرکت درآمدن اتومبیل می‌شود .

میتوان گفت شمع خودرو یکی از اجزایی می باشد که روی موتور و در حقیقت بر روی سر سیلندر قرار گرفته می شود و یکی از مهمترین اجزا در فرایند احتراق خودرو به حساب می آید . شمع ماشین از عایق چینی ، الکترود ، واشر و قسمت‌های دیگر تشکیل شده است و با دریافت ولتاژ بالا، عمل جرقه زنی در محفظه سیلندر را به عهده دارند .

اتین لونوار (Étienne Lenoir) کسی بود که در سال 1860 یک شمع برقی را در اولین موتور احتراق داخلی گازی خود مورد استفاده قرار داد . اما حق اختراع شمع اتومبیل توسط نیکولا تسلا ، فردریک ریچارد سیمز و رابرت بوش به ثبت رسیده است . با این حال اختراعی که برای اولین بار به صورت تجاری و به صورت یک شمع با ولتاژ بالا در یک سیستم احتراق داخلی از آن استفاده می شود شمعی بود که به دست مهندس شرکت رابرت بوش ساخته شده بود و تحولی در موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرده بود .

شمع اتومبیل چگونه کار می‌کند ؟

بنا به گفته های قبلی شمع از اجزای مختلفی تشکیل می شود . پس از اینکه کوئل اتومبیل جریان با ولتاژ پایین را از باتری اتومبیل دریافت می کند ولتاژ آن را افزایش داده و سپس این جریان ولتاژ بالا به شمع منتقل می گردد . پس از این اتفاق جریان بین دو الکترود مرکزی و جانبی موجود در شمع که یکی مثبت و دیگری منفی می باشد افزایش یافته و ساختار گازهای موجود در محفظه توسط آن تغییر داده می شود . با افزایش ولتاژ گازهای موجود یونیزه شده و رسانای جریان الکتریکی می شود و در محفظه باعث ایجاد احتراق می شود .

شمع‌ ها به طور عادی به ولتاژی حدود 12000 تا 25000 ولت یا بیشتر احتیاج دارند تا بتوانند عمل احتراق را به درستی انجام دهند .

انواع شمع خودرو

در بازار قطعات یدکی خودرو انواع مختلفی از شمع را میتوان پیدا کرد که هر یک ویژگی‌های خاص به خود را دارند . انواع شمع‌ های اتومبیل عبارتند از شمع گرم ، شمع سرد ، شمع نیکلی ، شمع ایریدیومی ، شمع پلاتینیومی و شمع‌های چند الکترودی .

برای مطالعه و مشاهده دیگر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید .

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع کلیک کنید