معمولا زمانی که ما سوار بر ماشین می‌شویم و حرکت می‌کنیم چندان به سیستم‌ها و قطعات ماشین توجه نداریم. تنها چیزی که ما می‌خواهیم این است که صحیح و سالم و در عین آرامش به مقصدمان برسیم. این در حالی است که ماشین شامل طیف وسیعی از سیستم‌ها می‌باشد که سیستم ترمز در صدر آن‌ها قرار می­گیرد. یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در این سیستم کالیپر ترمز می‌باشد که در این محتوا قصد بررسی آن را داریم.

کالیپر ترمز چه کاری انجام می‌دهد؟

برای درک عملکرد کالیپر ترمز، رانندگان ابتدا باید بدانند که ترمزهای دیسکی خودروشان چگونه کار می‌کنند. هنگامی که رانندگان با پای خود پدال ترمز را فشار می‌دهند، وسیله نقلیه انرژی جنبشی (چرخ­های ماشین) را به انرژی گرمایی (از طریق اصطکاک) تبدیل می‌کند. بوستر ترمز، فشار وارده بر پدال را تقویت می‌کند. سپس، تقویت کننده ترمز نیرو را به پیستونی در داخل سیلندر اصلی منتقل و مایع ترمز را از خود خارج می‌کند تا به خطوط ترمز چرخ برود. روغن، ترمزها را فعال و کالیپر ترمز را وادار به فشردن دیسک و کم کردن سرعت می­نماید. این قطعه، لنت‌ ترمز را به سمت دیسک فلزی فشار می‌دهد تا زمانی که خودرو متوقف شود.

5 نشانه‌ی مهم خرابی                                                      

طول عمر کالیپرهای ترمز از لنت‌ها بسیار بیشتر است و گاهی به اندازه‌ی طول عمر ماشین دوام می‌آورند دقیقا بر خلاف لنت‌ها که بر اثر استفاده‌ی عادی و روزمره تمام می‌شوند و باید جایگزین گردند. اما همیشه استثنا وجود دارد و ممکن است که کالیپرهای ترمز نیز خراب شود. اگر کالیپر ترمز خراب گردد، لنت‌های ترمز سریع‌تر از حد معمول فرسوده می‌شوند.

  1. وسیله نقلیه هنگام رانندگی یا ترمز به یک طرف کشیده می‌شود
  2. به هنگام ترمز صدای جیغ بلندی شنیده می‌شود. (صدای کشیده شدن دو فلز روی هم)
  3. لنت‌های ترمز به طور ناموزون فرسوده می‌شوند
  4. نشت مایع ترمز روی زمین یا در داخل تایرها

اگر با کالیپر ترمز خراب رانندگی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با کالیپر ترمز نامناسب رانندگی می‌کنید، این خطر وجود دارد که کل سیستم ترمز آن طور که باید عمل نکند. این قطعه، لنت و پیستون ترمز را در خود جای می‌دهد. کالیپر معیوب به این معنی است که لنت ترمز به طور کامل از روتور جدا نمی‌شود. از سوی دیگر بخشی از لنت ترمز در حین رانندگی فشار ثابتی بر روی روتور ایجاد می‌کند و باعث درگیری مستمر سیستم ترمز می‌شود. عمل نکردن و یا بد عمل کردن ترمز خطرات مالی و جانی زیادی را به دنبال دارد. پس به محض اطلاع از وجود مشکل نسبت به تعویض قطعات خراب اقدام نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع کلیک کنید